Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia z Olsztyna do Szczytna ze zbyt małą przepustowością?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
27-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia z Olsztyna do Szczytna ze zbyt małą przepustowością?
fot. Ł. Bryłowski/PKP PLK
Przeprowadzona dekadę temu modernizacja linii łączącej Olsztyn ze Szczytnem nie objęła prac bezpośrednio zwiększających przepustowość trasy. Zdaniem urzędu marszałkowskiego ułożenie tam optymalnego rozkładu jazdy jest więc trudne. Problemów nie potwierdził natomiast zarządca infrastruktury, PKP PLK.

W czerwcu samorząd województwa warmińsko-mazurskiego ogłosił swoje poparcie dla koncepcji budowy drugiego łącznika pomiędzy linią kolejową nr 35 a portem lotniczym Olsztyn-Mazury w rejonie Szyman. Podkreślił równocześnie, że ułożenie optymalnego rozkładu jazdy pociągów lotniskowych z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury pozostaje trudne. Jedną z przyczyn ma być przepustowość jednotorowej linii kolejowej nr 219 Olsztyn – Ełk na jej początkowym odcinku do węzłowej stacji Szczytno.

Pociągi jadą szybciej, ale szlaki pozostały długie

Tymczasem odcinek ten był stosunkowo niedawno kompleksowo modernizowany. – Prace zostały przeprowadzone w latach 2011 – 2013 w ramach projektu „Rewitalizacja i modernizacja linii kolejowych Olsztyn – Szczytno – Szymany” – przypomina Zespół Prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Koszt całej inwestycji wraz z odcinkiem do Szyman wyniósł ok. 188 mln zł netto, w tym 112 mln zł ze środków UE.

Zadanie było dofinansowane z zarządzanego przez województwo Regionalnego Programu Operacyjnego. – Celem inwestycji było zwiększenie prędkości pociągów do 100 km/h pomiędzy Olsztynem a Szczytnem i do 110 km/h pomiędzy Szczytnem a Szymanami – usłyszeliśmy w PLK. Czas przejazdu ze Szczytna do stolicy regionu skrócił się o ok. 10 min i wyniósł ok. 45 min.

– Zmiany nie objęły budowy nowych mijanek ani odtwarzania zlikwidowanych posterunków ruchu. Ich liczba pozostała bez zmian – informuje spółka. 44-kilometrowa trasa nadal podzielona jest więc na trzy szlaki (fragmenty, na których jednocześnie może znajdować się tylko jeden pociąg): Olsztyn Gł. – Marcinkowo (16 km), Marcinkowo – Pasym (10 km) i Pasym – Szczytno (18 km). Tymczasem ruch kształtuje się obecnie na poziomie 27 pociągów na dobę, przy czym obciążenie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego jest największe.

Nie ma planów poprawy przepustowości trasy

Choć UMWWM wskazał w odpowiedzi na nasze pytania ograniczenia infrastrukturalne jako jedną z przyczyn trudności w kształtowaniu oferty pasażerskiej, podobnych sygnałów miał nie kierować do PKP PLK. – Do tej pory nie otrzymaliśmy informacji o problemach z przepustowością na linii nr 219. Nie odnotowaliśmy żadnych skarg ani od przewoźników, ani od urzędu marszałkowskiego, ani od osób trzecich – stwierdzają jednoznacznie służby prasowe Polskich Linii Kolejowych. Samorząd nie wnioskował też o zwiększenie liczby pociągów pomiędzy Szczytnem a Olsztynem.

Wobec tego zarządca infrastruktury nie planuje w najbliższym czasie żadnych inwestycji podnoszących liczbę możliwych do przyjęcia składów. – Pozostajemy w bieżącym kontakcie z Ministerstwem Infrastruktury oraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego tak, aby właściwie koordynować ewentualne działania utrzymaniowe i inwestycyjne z potrzebami przewozowymi zgłaszanymi przez ustawowych organizatorów – zapewnia nas spółka.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5